5 zalet wprowadzenia programu lojalnościowego dla Twojej firmy
11 Sierpień 2023
Liczba ciekawych rozwiązań lojalnościowych na polskim rynku szybko się zwiększa. Niektóre marki rozwijają swoje autorskie programy, inne decydują się skorzystać z pomysłów doświadczonych partnerów w tej dziedzinie. Czy warto zainwestować w program lojalnościowy dla swoich klientów lub partnerów biznesowych?
Z raportu agencji badawczej ARC wynika, że w 2019 roku aż 59% Polaków skorzystało z programu lojalnościowego. Do najpopularniejszych należą programy prowadzone przez sieci sklepów w branży spożywczej. Tego typu akcje oferują też bardzo często drogerie i stacje benzynowe. Czy inne firmy też mogą znacząco zyskać na wprowadzeniu programu lojalnościowego?
Niemal każdy przedsiębiorca może zwiększyć lojalność oraz zadowolenie swoich klientów, stosując takie rozwiązanie. Klienci biznesowi także chcą się angażować w stałą współpracę, dlatego oferując usługi w segmencie B2B, poważnie przemyśl wprowadzenie programu lojalnościowego do swojej oferty. Badanie Pluxee (wcześniej Sodexo) (Kompas lojalności w B2B. Oczekiwania kontra rzeczywistość) wykazało, że aż 86% badanych wykazuje chęć wzięcia udziału w programie lojalnościowym!
5 korzyści z programu lojalnościowego
Budowanie lojalności klienta
Korzystamy z programów lojalnościowych różnego rodzaju – często więcej niż jednego. Niemal 1/3 badanych uczestniczy w co najmniej w dwóch programach lojalnościowych (źródło: „Kompas lojalności B2B”).Oznacza to w praktyce, że każdy przedsiębiorca może zwiększyć lojalność swoich klientów przez zaproponowanie odpowiedniego programu.
Klienci chętnie wiążą się na stałe z marką, która wyróżnia się spośród konkurencji, proponując wartość dodaną w postaci ciekawego programu lojalnościowego, który buduje zaangażowanie naszej grupy docelowej i realnie wpływa na wyniki sprzedaży. Sęk tkwi w tym, by nie wybierać na oślep i zaproponować swoim klientom motywujący do regularnych zakupów, skuteczny program lojalnościowy. 53% badanych za najbardziej pożądaną nagrodę w programach lojalnościowych B2B uznaje kartę przedpłaconą taką jak karta podarunkowa Pluxee Nagroda (wcześniej karta premiowa Sodexo).
Niższe koszty obsługi klienta
Program lojalnościowy może Ci pomóc oszczędzić na obsłudze klienta. Klient biorący udział w tego typu programie staje się szybko stałym klientem, ponieważ czerpie regularne zyski z korzystania z Twoich usług. Stały kontakt sprawia, że szybko poznaje Twoją witrynę lub sklep, uczy się, w jaki sposób działa Twoja firma, i wie, czego może oczekiwać.
Nowa jakość customer experience
Nawet jeżeli oferujesz swoje usługi klientowi biznesowemu, to nie zapominaj, że po drugiej stronie nadal stoi człowiek z krwi i kości. Ma on oczekiwania w stosunku do jakości produktów, obsługi klienta, a przede wszystkim do ceny. Program lojalnościowy ma tu wielką moc. To nie tylko obietnica szybkiej nagrody za dokonane zakupy i lojalność względem danej firmy. To motywator skutecznie wpływający na poczucie satysfakcji. Dobrze dostosowany program może pomóc firmie przetrwać trudne czasy i utrzymać klientów. 29% badanych przez Pluxee (wcześniej Sodexo) uznało, że program lojalnościowy pozwala budować pozytywne relacje biznesowe.
Wzrost sprzedaży i liczby nowych klientów
Uczestnicy programów lojalnościowych chętnie polecają sobie marki oferujące produkty lub usługi wysokiej jakości lub proponujące ciekawe programy. Posiadanie programu lojalnościowego, który zdobędzie uznanie Twoich klientów, szybko spowoduje wzrost sprzedaży, pozyskanie nowych klientów oraz zwiększy ich zaangażowanie. Warto dodać, że 97% ankietowanych przez Pluxee (wcześniej Sodexo) przedstawicieli B2B była zadowolona z udziału w programie lojalnościowym.
Prowadzenie programu lojalnościowego pozwala dowiedzieć się więcej o potrzebach i zwyczajach klientów – tych, których już masz i tych potencjalnych. Dzięki programowi lojalnościowemu możesz lepiej dopasować swoją ofertę do ich oczekiwań.
Większa skuteczność kampanii reklamowych
Możliwość przyłączenia się do programu lojalnościowego wiąże się z nieprzymuszonym udostępnieniem danych klienta, które z powodzeniem możemy wykorzystać do optymalizacji kampanii reklamowych. Lepiej dostosowana reklama oznacza większą skuteczność i mniejsze wydatki w tym obszarze.
Nie można ignorować faktu, że w relacjach biznesowych wzajemne polecenia wynikające z zadowolenia z usługi (zarówno tych głównych, jak i dodatkowych – np. programy lojalnościowe) są równie istotne, a czasami ważniejsze niż prowadzona kampania reklamowa.