Branża gastronomiczna dziś i jutro - jak prowadzić biznes w wymagających czasach
1 Marzec 2024
Rekordy popularności bije ostatnio serial The Bear, w którym Carmie, zdeterminowany szef kuchni, próbuje rozkręcić swój restauracyjny interes, ale wydaje się, że wiatr nie przestaje wiać mu w oczy. Brzmi, jakby scenariusz serialu napisało samo życie - restauratorzy doskonale znają sytuację piętrzących się problemów. Od ponad 3 lat zmagają się z wyzwaniami związanymi najpierw z lockdownem, potem z wojną i galopującą inflacją. Czy prowadzenie własnego biznesu w tym sektorze może stać się łatwiejsze?
Los nie rozpieszcza branży. W 2020 r. drzwi restauracji były zamknięte dla klientów przez 5 miesięcy. Mimo kreatywności i determinacji restauratorów zyski sprzed pandemii nie powróciły. Wiele firm nie przetrwało. W sierpniu 2021 r. inflacja zaczęła gwałtownie rosnąć, bić rekordy XXI wieku i nie chce wyhamować. Restauratorzy muszą podnosić ceny, a te – odstraszają klientów. Wiele biznesów wciąż nie stanęło na nogi i ma trudności z przyciąganiem konsumentów. Izba Gospodarcza Gastronomii Polskiej mówi o krachu w branży. W 2023 r. liczba placówek gastronomicznych zmalała o ponad 2 tys.(1).
Zmiana przepisów i pozytywne prognozy dla branży HoReCa
Są jednak powody do optymizmu. We wrześniu 2023 r. wprowadzono zmiany w przepisach o dofinansowaniu posiłków dla pracowników, które dają realną szansę na odbudowanie utraconej płynności finansowej firmom z branży gastronomicznej. Dzięki temu świadczeniu pozapłacowemu budżet domowy pracownika zwiększy się nawet o 450 złotych, i to nie jednorazowo, ale co miesiąc. Te pieniądze można wydać jedynie na gotowy posiłek, np. zamówiony w restauracji. Biorąc pod uwagę, że co piąty Polak pracuje w nadgodzinach, a 26% osób ma zakłócony work-life balance (2), dzięki takiemu udogodnieniu zatrudniony zyska więcej wolnego czasu dla siebie lub rodziny, a prowadzący restaurację – dochód.
Korzyści dla firm cateringowych
Na większym dofinansowaniu posiłków dla pracowników, oprócz właścicieli barów czy restauracji, zyskają też firmy oferujące cateringi dietetyczne. Wartość tego rynku w Polsce wynosi ok. 2 mld zł i stale rośnie. Jeszcze kilka lat temu „pudełka” były ekskluzywną i niszową usługą dla wybranych, obecnie natomiast – niemal masową i dostępną dla każdego. Średnio co 5. osoba (21%) zamawia catering regularnie, a 60% robi to okazjonalnie, chcąc np. zredukować swoją masę ciała (3). W Polsce każdego dnia dostarczanych jest 150 tys. różnych zestawów posiłków .
Wspieramy branżę gastronomiczną
W pandemii Firma Sodexo Benefits & Rewards Services Polska (obecnie Pluxee Polska) dołączyła do ogólnopolskiej akcji #gogastro, powstałej z inicjatywy portalu horecatrends.pl. Jej celem była pomoc dla branży gastronomicznej. Obecnie eksperci Pluxee dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem, by edukować i proponować skuteczne rozwiązania biznesowe, które pozwolą utrzymać biznes i zwiększyć zyski w restauracjach. Pluxee chce być blisko realnych problemów i wyzwań gastronomii i wspólnie z branżą stawiać im czoła.
Dowiedz się więcej o tym, jak Pluxee może wesprzeć także Twój biznes.
[1] Raport Consumer Panel Services GfK za „Rzeczpospolita”https://www.rp.pl/gastronomia/art39565261-w-cztery-lata-zniknela-co-czwarta-restauracja
[2]. Badanie „Jak pracować i nie zwariować” SW Research dla Sodexo Benefits and Rewards Services Polska, luty 20213.
[3]https://biznes.newseria.pl/news/polacy-coraz-chetniej,p1064308999