MM.jpg

I tak powstał Body Chief! O odwadze w rozwijaniu biznesu

18 Listopad 2024

Czy dekada w branży cateringowej to długo? Tak! Na tyle, żeby od problemów z nadążaniem za popytem przejść do zagranicznej ekspansji, podejmowania śmiałych, nowatorskich działań oraz nawiązywania współpracy w celu poszerzania bazy klientów. Jak rozwijać biznes na przestrzeni lat, dlaczego autentyczne podejście, jakość produktu i obsługi klienta oraz przemyślane partnerstwa są kluczowe, a także dlaczego ryzyko (na ogół) się opłaca. Opowiada o tym Marcin Mazurek, przedsiębiorca, założyciel i właściciel firmy cateringowej Body Chief i partner biznesowy Pluxee.

Zobacz #12 odcinek videocastu Sales&Marketing Power by Pluxee  i dowiedz się:

  • Jak uodpornić biznes na zawirowania rynku i dbać o lojalność klientów?
  • Jak reagować na wyzwania w biznesie?
  • Dlaczego klientocentryczność i autentyczność są ważne i powinny dotyczyć wszystkich działań firmy.
  • W jaki sposób wykorzystać potencjał partnerstw i współpracy?
  • Jak rozwijać firmę z już ugruntowaną pozycją na rynku?

Smak pionierstwa

BodyChief to firma działająca nieprzerwanie od 2014 roku. Na początku była wizja i chęć budowania świadomości żywieniowej wśród polskich odbiorców. Marcin Mazurek mówi, że na tamtym etapie (i tak jest do dziś) z działań firmy mocno wybrzmiewał lifestyle i chęć zaszczepienia w klientach zdrowego stylu życia. Za tym poszły wyróżniki marki, takie jak autentyczność, eksperckość, innowacyjność czy klientocentryczność

.Założyciel Body Chief deklaruje, że nie tylko startowali jako pierwsi, ale także chcą nadawać tempo na rynku. Dekadę temu w sektorze cateringu funkcjonowało niewiele firm, a polski rynek był chłonny i otwarty na takie rozwiązania. To doskonała sytuacja, bo konkurencja jest niewielka i można kształtować standardy, stać się top of mind kategorii. Jednocześnie wchodzenie na nieznane tereny wymaga większej kreatywności, ponieważ trzeba samodzielnie tworzyć rozwiązania. Dziś firma jest liderem branży i wyznacza trendy.

Receptura sukcesu według Body Chief:

  • Stawianie na jakość (i smak) produktów, co naturalnie buduje lojalność konsumentów.
  • Konsekwentne budowanie wizerunku firmy i działania zgodne z deklarowanymi. Odbiorcy doceniają autentyczność i nagradzają wiarygodne firmy.
  • Kreatywne odpowiedzi na wyzwania. Na początku działalności Body Chief musiało logistycznie i technologicznie nadążyć za własnym rozwojem. Dlatego stworzyli wewnętrzne systemy obsługi zamówień, które pozwoliły im lepiej kontrolować dynamiczny rozwój.
  • Otwartość na nowe i śmiałe pomysły: „Plan zawsze warto przekuć w działanie. Zrealizować go, bo nigdy nie wiadomo, dokąd nas taka przygoda zaprowadzi” – radzi Mazurek.
  • Świadomość, że błędy są nieuniknione. Można się na nich uczyć, ale jednocześnie dążyć do doskonałości, dzięki czemu pomyłek jest mniej.

Sprawdzone przepisy w obliczu kryzysu

Po dekadzie na rynku jedynym zmartwieniem Body Chief nie jest za dużo zleceń. Firma również odczuła impact podwyżek energii, inflacji czy wzrostu płacy minimalnej. Jednak dzięki wdrożeniu odpowiednich działań:

  • Wszystkie powyższe.
  • Podejmowanie szybkich i adekwatnych inicjatyw.
  • Wypracowanie strategii sprzedażowej minimalizującej koszty pozyskania klientów.
  • Inwestowanie w innowacje produktowe i operacyjne.
  • Np. automatyzacja jako odpowiedź na popyt i niedobory siły roboczej.
  • Otwartość na współpracę i nieszablonowe rozwiązania.

Przystanek klient – postaw na pozytywne doświadczenia

„Żeby klient był zadowolony, musimy stawać na wysokości zadania” 

--deklaruje Marcin Mazurek. 

I wciela to w życie, ponieważ w biznesowym maratonie Body Chief najważniejszy przystanek to bezdyskusyjnie klient. Warto kreować scenariusze, po których powie „you made my day”. Firma dostarcza zestawy pod drzwi klientów samochodami typu chłodnia, a dostawcy Body Chief realizują tylko ich zlecenia.

Moment dostarczenia paczki jest szalenie ważny. Wiemy, jak czasami rano w pośpiechu wychodzi się z domu, i chcemy, żeby ten poranek był jak najprzyjemniejszy. Żebyśmy my jako firma, która jest w życiu klientów, nie dostarczali problemów, tylko rozwiązania

 – mówi Marcin Mazurek.

A jeśli zdarzy się błąd, właściciel Body Chief przekonuje, że reakcja musi być szybka i satysfakcjonująca dla klienta. Focus na odbiorcy powinien przenikać wszystkie działania firmy – od jakości produktów, przez dostawę i obsługę klienta, aż po strategię marketingową.

Dieta pudełkowa, ale działania out of the box

Rozwijanie firmy oznacza przede wszystkim nieustanne poszukiwanie nowych możliwości (a także ostrożne testowanie innowacyjnych rozwiązań przed ich wdrożeniem na szeroką skalę). Marcin Mazurek jako składnik przepisu na sukces podaje właśnie otwartość na odważne rozwiązania i podkreśla, że nie każde się uda.

Body Chief znane jest z innowacyjnego podejścia i wdrażania niestandardowych oraz odważnych działań:

  • Restauracja Body Chief w Poznaniu; przykład projektu, który okazał się nierentowny, więc firma zdecydowała się skupić na innych inicjatywach.
  • Lodówkomaty Inpost, które okazały się dla firmy strzałem w 10, głównie ze względu na realizację idei convenience tak ważnej dla klientów.
  • Możliwość odbioru paczek na stacjach BP.Oferta Body Chief w Lidlu, które nie tylko ułatwia nabywanie tych produktów, ale także ze względu na korzyść reklamową i docieranie do nowych grup odbiorców, które wcześniej nie znały i nie rozważały firmy.
  • Zagraniczna ekspansja: Body Chief skupia się obecnie także na budowaniu świadomości swojej oferty w Niemczech.

„Nazwisko influencera powinno utożsamiać się z marką”

Obok taktyki śmiałych posunięć ważną gałęzią biznesu (zwłaszcza w branży zdrowia i diety)  jest influencer marketing. Dzięki osobom z zasięgami, liderami opinii, znanymi personami dociera się do odpowiedniej grupy odbiorców i poszerza swoje grono klientów. Jak jednak zdefiniować dobrą współpracę z influencerem?

  • Dobieranie influencerów identyfikujących się z danym tematem (przykład? Jeśli oferujesz dietę wegańską, dobieraj ambasadorów promujących taki styl życia).
  • Nie polegaj tylko na wizerunku danej osoby, współpraca musi być wiarygodna. Case Body Chief: współpraca z Magdą Gessler koncentrowała się na kwestiach smaku, w którym ta jest ekspertką. Z Julią Wieniawą wracają do core’owej idei komunikacji, czyli promowania zdrowego stylu życia, z którym influencerka się utożsamia.
  • Nastaw się na trwałą współpracę, która jest autentyczna i wiarygodna w oczach odbiorców.
  • Z influencerami o mniejszych zasięgach warto skupiać się na budowaniu społeczności.
  • Licz się z dozą nieprzewidywalności reakcji odbiorców na współpracę,

Potencjał partnerstwa z Pluxee

Jak sprawić, żeby marka z pokaźną liczbą lojalnych klientów zdobyła jeszcze większe grono odbiorców? Marcin Mazurek w rozmowie z Damianem Jemioło opowiada o partnerstwach jako kolejnym obok influencerów paliwie biznesu. Otwieranie się na współpracę to naturalny krok w rozwoju firm. W ramach niestandardowych działań właściciel Body Chief wspominał o projektach z Inpostem, BP czy Lidlem, ale pozostał otwarty również na tradycyjne partnerstwa stanowiące uzupełnienie biznesu, takie jak dołączenie do sieci akceptacji Pluxee.

Na pewnym etapie etapie rozwoju firmy nawiązanie współpracy z Pluxee okazało się szansą na wzrost i dotarcie do nowej grupy odbiorczej. Marcin Mazurek zwraca uwagę na korzyści tego partnerstwa, także te mniej oczywiste:

  • Dostęp do specyficznego i znaczącego segmentu konsumentów, czyli czyli osób zatrudnionych z ekstra środkami na koncie w postaci benefitów pracowniczych. Mają one większą siłę nabywczą. Właściciel Body Chief zauważa, że takie osoby chętnie korzystają z oferty: środki na karcie na lunch uzupełniają z własnej kieszeni.
  • Grupa docelowa z dofinansowaniem posiłków to duża szansa dla firm z branżu gastro, ponieważ karty typu Pluxee Lunch można przeznaczyć tylko na gotowe posiłki.
  • Pluxee udostępnia możliwość reklamy w aplikacji i w serwisie dla użytkowników, a także poprzez promocję, szczególnie w okresach peaków sprzedażowych.

Rozmowę #12 odcinka videocastu Sales & Marketing Power by Pluxee  Marcinek Mazurek podsumowuje: 

„Trzeba na pewno wierzyć w to wszystko i mocno przeć do przodu!”

 

⭐️ Chcesz dowiedzieć się więcej? Posłuchaj całej rozmowy z cyklu Sales & Marketing Power by Pluxee z Marcinem Mazurkiem na naszym kanale na YouTube lub Spotify.