Jak kształtują się trendy konsumenckie po I połowie 2024 roku

Jak kształtują się trendy konsumenckie po I połowie 2024 roku? Nie chcesz wiedzieć? Nie czytaj tego tekstu!

14 Październik 2024

Wydaje się, że dopiero co witaliśmy Nowy Rok, a już za nami akcje „back to school”. Pierwsze półrocze 2024 roku minęło ekspresowo. Znamy już pierwsze, aktualne trendy w zachowaniach konsumenckich z pierwszego półrocza br. Sprzedażowa odwilż, rosnąca popularność płatności bezgotówkowych (a nawet metod biometrycznych!), zainteresowanie gazetkami online, łączenie różnych kanałów sprzedaży. Dowiedz się, co definiuje sukces w tym roku!

Okazuje się, że to było dobre półrocze dla branży retail. Klienci odczuli spadek inflacji i podwyżki pensji, a wojna cenowa dyskontów wymuszała częstsze promocje i bardziej preferencyjne oferty. W pierwszym półroczu br. liczba akcji tego typu w gazetkach reklamowych wzrosła o 9%. [1]

Według badania i raportu Koszyk Zakupowy ASM Sales Force Agency z czerwca br. średnia cena koszyka obniżyła się o 0,35% (w skali miesiąca i w porównaniu do zeszłego roku), a ceny podstawowych produktów spożywczych nieznacznie spadły [2]. Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK – An NIQ Company ukazuje pozytywne nastroje klientów od początku 2024 roku. Okres klienckiego optymizmu nie trwał tak długo od marca 2020 roku [3].

Jednak to nie moment, aby biernie czekać na kolejki klientów ustawiające się do kas. To czas by działać, rozwijać biznes i maksymalnie podbijać słupki sprzedaży.

Wzrost popularności płatności bezgotówkowych

Jest widoczny szczególnie w Polsce. Według raportu PolCard from Fiserv „Preferencje płatnicze Polaków 2024” aż 75% Polaków wybiera tę formę płatności  (w porównaniu do 70% w 2022 roku). Płatności bezgotówkowe są szczególnie popularne w większych miastach oraz wśród osób z wyższym wykształceniem. Co ciekawe, 38% Polaków zawsze wybiera płatności bezgotówkowe, gdy tylko ma taką możliwość. Nic dziwnego, skoro dla większości z nas (75%) są one uznawane za najbezpieczniejszą formę płatności.

Gdzie jest haczyk? W ograniczeniach. Według raportu “Zachowaj równowagę między doświadczeniem klienta a wydajnością biznesową – Retail Report 2024 by Adyen” – aż 62% konsumentów zrezygnuje z zakupu, jeśli nie będą mogli zapłacić w preferowany przez siebie sposób! Polacy są w tej kwestii bardziej wymagający niż globalna średnia, która wynosi 52%. Dynamicznie zmieniające się preferencje płatnicze klientów stanowią wyzwanie, jednak poszerzając swoje portfolio płatności np. o akceptację kart i kuponów Pluxee Polska, zyskują nie tylko klienci, ale także właścicieli sklepów czy lokali gastronomicznych.To szansa na dotarcie do nowego portfela kupujących, którzy posiadają realne środki na swoich kartach przedpłaconych, otrzymanych od pracodawcy w formie benefitu lub wygranych w akcjach wsparcia sprzedaży.

Odcisk palca, ton głosu lub siatkówka oka?

Rozwiązania, które znaliśmy do tej pory jedynie z filmów science fiction stopniowo stają się realne. W ostatnich latach zauważalny jest wzrost zainteresowania nowoczesnymi metodami płatności, takimi jak biometryczne metody autoryzacji oraz płatności za pomocą kodów QR czy BLIK.

Rok do roku popularność płatności kodami QR wzrosła o 39% (według Retail Report 2024 by Adyen). Z kolei zgodnie z oficjalnymi danymi BLIK w pierwszym kwartale 2024 r. zanotowano znaczący wzrost liczby takich transakcji o blisko 40% w porównaniu do poprzedniego roku.

Konsumenci coraz chętniej korzystają z takich innowacyjnych rozwiązań, które zapewniają im szybkość, wygodę i bezpieczeństwo. W końcu nasze unikatowe cechy fizyczne lub jednorazowo odczytany kod QR/BLIK są trudne do podrobienia.

Nowe kanały dotarcia i punkty styku z klientem

Coraz więcej sprzedawców detalicznych dostrzega korzyści płynące z łączenia różnych kanałów sprzedaży. W 2024 roku sprzedaż online stanowiła 20% całego rynku detalicznego, a do 2027 roku ma osiągnąć poziom 23% [4]. Konsumenci coraz częściej korzystają z zakupów mobilnych i stacjonarnych jednocześnie, co wymaga od sprzedawców elastyczności w podążaniu za oczekiwaniami klientów.

Rosnącą popularnością cieszą się także e-gazetki. Codziennie przegląda je 48% kobiet i 42% mężczyzn. Najczęściej korzystają z nich osoby w wieku 25-54 lat. Co więcej, 73% użytkowników nie przegląda już gazetek w innej formie niż w aplikacji. Aż 41% użytkowników robi zakupy tylko w sklepach, których oferty widziało w gazetce, a 94% uważa je za przydatne w kontekście wyborów zakupowych, jak wynika z Raportu „Retail We Shop Edycja Wiosna 2024” by BLIX & Kantar.

Partnerzy Pluxee mogą zamieszczać informacje o swoich aktualnych promocjach w ePakiecie Promocji, dostępnym na stronie pluxee.pl oraz poprzez aplikację Pluxee. Korzysta z nich ponad 2 miliony użytkowników rozwiązań Pluxee, którzy dokonują ponad 2 miliony transakcji miesięcznie.

W tak dynamicznie zmieniającym się świecie trudno cały czas trzymać rękę na pulsie. Jednak czasem warto zatrzymać się na chwilę i przeanalizować poprawność prowadzonej strategii sprzedażowej, na podstawie najnowszych badań zachowań konsumenckich. Z taką wiedzą łatwiej reagować, a dzięki temu odpowiadać na aktualne potrzeby i oczekiwania klientów.

[1] Źródło: https://www.rp.pl/handel/art40847081-lidl-z-biedronka-zmuszaja-inne-sieci-do-organizowania-promocji, dosęp: 23.07.2024 r.
[2] Źródło: https://www.asmsalesforce.pl/czerwcowy-koszyk-zakupowy-z-niewielkim-spadkiem-w-skali-miesiaca-i-roku/, dostęp: 19.07.2024 r.
[3]Źródło: https://www.gfk.com/pl/prasa/nastroje-konsumenckie-w-polsce-wciaz-na-plusiee, dostęp: 18.07.2024 r.
[4]ródło: Raport Postawy i zachowania zakupowe polskich konsumentów Strategy&PwC