Marzenia na wyciągnięcie ręki, czyli nagrody mają moc!
26 Październik 2022
Upragniona wycieczka? A może od dawna odkładany remont czy opłata bieżących rachunków? Nagrody w akcjach sprzedaży mogą pomóc w codziennych zobowiązaniach, a także… spełnić marzenia! 4 na 5 osób (80,4%) uczestników badania „Nagrodomania, czyli promowanie przez nagradzanie – edycja 2022” wskazuje, że to nagrody pieniężne są największą motywacją do udziału w akcji. Z kolei 46,5% osób deklaruje chęć przeznaczenia takiej gratyfikacji na spełnienie swoich marzeń. To ważny temat w dobie wysokich cen i szalejącej inflacji. Jak spełnić stale rosnące oczekiwania klientów wobec marek, w tak trudnych czasach? Prezentujemy trendy w nagradzaniu na 2023 rok.
Często wydaje się nam, że motywacja to coś, co mamy, lub czego nie mamy. To jednak błędne przekonanie. Motywację możemy sobie wypracować - zarówno w nas samych, jak i wśród naszych klientów. Jeśli zaoferujemy rozwiązania, które będą atrakcyjne dla naszych odbiorców, mamy szansę na duże zaangażowanie i dobre wyniki akcji. Jakie są więc dzisiaj oczekiwania? Analizujemy wyniki najnowszego badania „Nagrodomania, czyli promowanie przez nagradzanie – edycja 2022” i odpowiadamy na to pytanie!
Związać koniec z końcem
Rosnące koszty życia i trudna sytuacja ekonomiczna to problem, z którym zmagamy się wszyscy. Nic więc dziwnego, że konsumenci na każdym kroku poszukują okazji do zmniejszenia wydatków. Największą motywacją do udziału w konkursie, loterii, promocji lub programie lojalnościowym, jaką wskazują respondenci badania, jest chęć zaoszczędzenia pieniędzy lub wsparcia domowego budżetu (64,5%). Aż 7 na 10 osób zaznacza, że ważna jest dla nich pomoc w opłaceniu bieżących wydatków (69,3%). Aspekt finansowo-ekonomiczny wciąż jest najważniejszy, a dla wielu osób domknięcie comiesięcznych zobowiązań staje się wyzwaniem. Konsumentom ciężko zdobyć się na zakupowe szaleństwa, kiedy z ledwością mogą wygospodarować środki na rzeczy podstawowego użytku. Nie dziwi więc, że ankietowani wskazywali na chęć zdobycia atrakcyjnych nagród (61,3%) w akcjach promocyjnych. Dziś mniej chętnie szukają w nich zabawy czy współzawodnictwa (36,8%) oraz emocji, rozrywki lub przygody (27,1%).
Wygrana, która spełnia marzenia
Czy nagroda idealna istnieje? Wszystko wskazuje na to, że tak! Dla 80,4% badanych to właśnie nagrody pieniężne są najbardziej pożądane. 94% ankietowanych docenia je za wolność wyboru i łatwość ich wykorzystania. To niewątpliwa przewaga gratyfikacji finansowej, nad innymi nagrodami. Gotówka pozwala na dopasowanie się do potrzeb i oczekiwań klientów. Uczestnicy badania, którzy dzięki wygranej pieniężnej planują spełnić swoje marzenia, najczęściej przeznaczyliby nagrodę na podróże i wyjazdy w różne zakątki świata. Część badanych chętniej przeznaczy taką nagrodę na klasyczny urlop lub wakacje. Respondenci wskazywali też, że dodatkowe środki finansowe umożliwiłyby im inwestycje w dom czy mieszkanie – w tym remont lub inne tego typu prace. Dla pozostałych nagroda pieniężna dałaby możliwość zakupu samochodu lub spłaty zadłużenia.
Cyfrowe nagrody to przyszłość
Nagrody pieniężne to najlepszy sposób, żeby zwiększyć sprzedaż i budować społeczność skupioną wokół marki, która rozumie i wspiera aktualne potrzeby klientów. W prowadzonych działaniach aktywizacyjnych warto jednak iść z duchem czasu i postawić na wirtualne nowości. Cyfrowe nagrody pieniężne, np. w postaci kart przedpłaconych zasilonych konkretną kwotą czy wartościowych eVoucherów, są atrakcyjne dla 7 na 10 uczestników badania. To rozwiązania wygodne nie tylko dla nagradzanych, ale też dla organizatorów. Umożliwiają szybką realizację (65,5%), są dostępne 24/7 (58,4%) i zawsze pod ręką, w telefonie (39,7%). Charakteryzuje je szybszy sposób dostawy niż w przypadku innych nagród i ekologiczne rozwiązanie, bez plastiku.
Nagrody cyfrowe będą zyskiwać na popularności. 6 na 10 badanych (62%) stwierdziło, że to właśnie wirtualna gotówka będzie dominującą formą nagradzania w akcjach promocyjnych w przyszłości. Dlatego już dziś warto postawić na wirtualne rozwiązania, które przyciągną więcej nowych osób i tym samym przyczynią się do lepszych wyników sprzedaży oraz większego zaangażowania odbiorców.
W akcjach promocyjnych postaw na prostotę
Najczęściej wybieranym w ciągu ostatniego roku rodzajem akcji promocyjnych był program lojalnościowy (74,6%). Drugie miejsce zajęła loteria (69%). Wykorzystanie tych rozwiązań w swoich działaniach daje większe szanse na zdobycie uwagi obecnych, jak i potencjalnych uczestników. Co z kolei zniechęca do udziału w takich akcjach? Zbyt trudne do spełnienia warunki uczestnictwa (45,7%), nietrafione nagrody (37,6%), uciążliwe komunikaty (36,4%) i niejasne zasady uczestnictwa (35%).
Planując akcje, które zmotywują do udziału jak największą liczbę uczestników, najlepiej skupić się na oczekiwaniach i potrzebach konsumentów. Wsparcie trudnej sytuacji materialnej, dodatkowy zastrzyk gotówki na małe (lub duże!) szaleństwa i cyfrowa forma nagród to najbardziej widoczne trendy, które odpowiednio wykorzystane, przełożą się na powodzenie organizowanych działań. Powodzenia!