Nagrody w konkursach – jakie są najpopularniejsze i jak je poprawnie rozliczyć?
10 Styczeń 2024
Uważna obserwacja akcji promocyjnych organizowanych przez firmy działające w różnych branżach pokazuje, że konkursy cieszą się niesłabnącą popularnością, a konsumenci są do nich przyzwyczajeni. Tego typu działania marketingowe przyciągają uczestników m.in. dlatego, że stanowią dla nich odskocznię od codzienności, ale przede wszystkim są rozrywką pozwalającą przy okazji nieco zaoszczędzić. Już teraz sprawdź jakiego typu wygrane są najbardziej pożądane oraz jakich zasad należy się trzymać, aby prawidłowo rozliczać nagrody w konkursach!
Nagrody w konkursach – wyróżnij się na tle konkurencji!
Nagrody w konkursach mają wzbudzać zainteresowanie u potencjalnych odbiorców, przynosić im określone korzyści i mieć dla nich pewną wartość. Jakie wygrane cieszą najbardziej? Okazuje się, że w pierwszej kolejności mile widziane są nagrody pieniężne stanowiące wsparcie dla domowego budżetu – najlepiej przyjmujące postać nowoczesnych kart premiowych, kuponów premiowych oraz e-voucherów. Ich największych atutem jest to, że dają one dużą swobodę wykorzystania, dzięki czemu zwycięzca może przeznaczyć wygraną na dowolny cel – zakup wymarzonego sprzętu AGD czy codzienne zakupy.
Dla wielu osób motywacją do zaangażowania się w konkursy są również tradycyjne nagrody rzeczowe, spersonalizowane gadżety, czy też kody rabatowe. Niekiedy organizatorzy idą nawet o krok dalej i decydują się na rozbudzające ciekawość nagrody-niespodzianki. To dość odważne posunięcie, jednak w niektórych sytuacjach taki ruch może przynieść wręcz zadziwiające rezultaty.
Podatek a nagrody w konkursach – o czym trzeba pamiętać?
Przepisy prawa podatkowego nie definiują wprost pojęcia konkursu, jednak można wskazać kilka charakteryzujących go cech. Przede wszystkim osoba, która wygrywa główną nagrodę, zostaje wyłoniona na podstawie ustalonego wcześniej regulaminu. W wydarzeniu tym nie ma elementu losowości, czy przypadku, zauważalne jest jednak współzawodnictwo między uczestnikami zabawy, którzy akceptują jej podstawowe założenia. Do innych kryteriów zaliczają się także to, że konkurs musi:
- zawierać zadanie konkursowe,
- mieć ograniczoną liczbę nagród,
- posiadać regulamin.
Obowiązująca ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadza ogólną zasadę, zgodnie z którą pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wartości każdej nagrody. Jednocześnie pojawiają się pewne wykluczenia, wskazujące, że nie wszystkie nagrody w konkursach wywołują konieczność zapłaty podatku dochodowego i dotyczy to formy konkursu publicznego. Jego uczestnicy mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego od nagrody w wysokości do 2000 zł (z wyjątkiem osób prawnych). Dopiero, jeśli wartość jednorazowej nagrody przekracza kwotę zwolnioną od podatku, obowiązuje zryczałtowany podatek, który wynosi 10% wartości wygranej.
Z formy konkursu publicznego można skorzystać w przypadku gdy:
- konkurs jest organizowany i emitowany przez środki masowego przekazu (mass media), takie jak kanał telewizyjny, stacja radiowa, redakcja gazety, ewentualnie portal internetowy,
- konkurs jest z dziedzin nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.
Nagrody w konkursach – wykorzystaj ich potencjał
Konkursy promocyjne są często wykorzystywaną praktyką, stanowiącą skuteczne narzędzie marketingowe. Emocjonalne zaangażowanie się uczestników w tego typu akcje mobilizuje do działania i buduje trwałą więź z marką, a wizja wygranej rozbudza wyobraźnię oraz skłania do rywalizacji. Jednak nawet najdroższe, czy najbardziej wyszukane nagrody w konkursach nie okażą się skuteczne i nie spełnią swojego zadania, jeśli nie zostaną prawidłowo dopasowane do specyfiki danej inicjatywy.
Dokonując wyboru konkretnego upominku, trzeba skupić się nie tylko na budżecie, jakim się dysponuje, celu akcji oraz wybranej formie promocji, ale również na rzeczywistych preferencjach grupy odbiorców. Jest to ważne, ponieważ dobre nagrody w konkursach, zaraz obok interesujących zasad regulujących ich organizację, stanowią główny argument przemawiający za wzięciem udziału w akcji promocyjnej i bezpośrednio warunkują to, czy zakończy się ona sukcesem.