Oferta benefitowa na solidnej podstawie – jak zabezpieczyć środki w HR-owym budżecie?
18 Listopad 2024
Jeśli nie teraz, to kiedy? Końcówka roku to doskonały czas, by zmienić ofertę benefitową na lepsze! Ograniczenia budżetowe wcale nie muszą być przeszkodą dla takich zmian. Jeśli dobrze przygotujesz się do planowania budżetu i negocjacji z zarządem, przedstawisz benefity nie jako koszty, ale jako rozwiązania pełne korzyści. Dowiedz się, jak zadbać o zabezpieczenie środków na ofertę benefitową!
Budżetowanie to praca zespołowa! Z kim planować ofertę benefitową?
Budżetowanie wymaga pogodzenia wielu perspektyw. Dział HR chce, żeby w budżecie zabezpieczono środki na rozwój i motywację pracowników. W większych organizacjach może liczyć na wsparcie w tym zakresie ze strony Compensation and Benefits Managera. Cele działu controllingu czy finansowego są inne. W dużym stopniu bazują na danych analitycznych, są także związane z potrzebą zapewnienia rezerw finansowych na koszty, których inni mogą nie być świadomi.
Rozumienie różnic w podejściach do budżetowania, poznanie potrzeb i celów obu stron, a także języka, jakim się posługują – to wszystko pomaga we współpracy nad planowaniem budżetu. To dział HR odpowiada za część związaną z rozwojem pracowników, rekrutacjami, benefitami, ale w sprzyjających warunkach może liczyć na solidne wsparcie!
Co budżetowanie ma wspólnego ze… sprzedażą?
Całkiem sporo – bo wspólnie zaplanowane wydatki trzeba „sprzedać” zarządowi lub innym osobom decyzyjnym w organizacji. Wiąże się z tym pewna potencjalna trudność. Benefity mają w firmach coraz mocniejszą pozycję, ale nadal często są zaliczane do kategorii „nice-to-have”, a nie „must-have”. A właśnie takie elementy budżetu są najbardziej narażone na cięcia.
To oznacza, że do rozmowy o budżetowaniu oferty benefitowej warto naprawdę dobrze się przygotować. Jakie argumenty warto mieć w zanadrzu, by ustalenia z osobami decyzyjnymi zakończyły się pomyślnie dla HR-owych pomysłów?
- Przedstaw benefity jako wartość dla organizacji, a nie wyłącznie koszty. Dobrze dobrane benefity wpływają na zaangażowanie i lojalność (według Benefit Trendbooka Pluxee 2025 uważa tak 50% pracowników), mogą także przyciągać wartościowe talenty.
- Bazuj na liczbach – warto badać, które z benefitów cieszą się największą popularnością wśród pracowników, które są najbardziej kosztowne, które mają najlepszy stosunek ceny do wartości (najlepiej przekładają się na motywację).
- Zaproponuj kilka rozwiązań do wyboru – przedstaw pulę benefitów, z których będzie można wybrać najbardziej atrakcyjne. Warto tu posiłkować się danymi zebranymi wśród pracowników – np. w ankietach satysfakcji z oferty benefitowej.
- Pokaż możliwości optymalizacji kosztów benefitów dzięki korzystaniu z ulg w PIT i ZUS, a także z środków z ZFŚS (dla wybranych świadczeń). I przede wszystkim dzięki inwestowanie w te, z których pracownicy będą korzystać. Czy wiesz, że aż 31% badanych pracowników nie korzysta z dostępnej oferty benefitowej? A jak jest w Twojej firmie? Warto sprawdzić to przed rozmowami o przyszłorocznym budżecie. Być może okaże się, że część środków na benefity jest „przepalana” – generuje tylko koszty, które nie przekładają się na motywację i zaangażowanie pracowników.
Pamiętaj, że zarząd stoi przed poważnymi wyzwaniami. Czasem musi wybierać pomiędzy brakiem kart sportowych czy ubezpieczenia a brakiem podwyżek. Czasem bywa jeszcze trudniej – wybrać trzeba pomiędzy benefitami czy podwyżkami a utrzymaniem etatów. Twoją rolą nie jest forsowanie na siłę rozwiązań, ale znalezienie sposobów na pogodzenie potrzeby trzymania budżetu w ryzach z potrzebą dbania o dobrostan i motywację pracowników.
Benefity z korzyściami dla pracowników i dla firmowego budżetu
Planowanie budżetu na kolejny rok to doskonała okazja, by nieco odświeżyć ofertę benefitową i wprowadzić do niej nowości. Idealnie, jeśli nowe benefity będą przynosić wartość i pracownikom, i organizacji. Właśnie takie są produkty Pluxee – sprawdź, co zyskują na nich obie strony:
- Karta Pluxee Prezent (w tym Pluxee Prezent na Święta): to karta podarunkowa, którą można doładować wybraną kwotą – jednokrotnie lub wielokrotnie. Obdarowany pracownik może wykorzystać środki w największych sieciach handlowych i sklepach online. Korzyści dla pracodawcy są równie wymierne: jeśli w firmie jest ZFŚS, przysługuje jej zwolnienie z PIT w wysokości do 1000 zł na pracownika.
- Karta Pluxee Lunch: to karta przedpłacona ze środkami, które pracownik może wydać w restauracjach, kawiarniach, sklepach lub zamawiając jedzenie na dowóz. Korzyść dla pracodawcy to w tym przypadku zwolnienie ze składek ZUS przy doładowaniu karty kwotą do 450 zł.👉 Tutaj dowiesz więcej na temat ulg: Jak oszczędzać na benefitach? Ulgi w PIT i ZUS oraz ZFŚS w praktyce
👉Tu dowiesz się więcej na temat ulg: Jak oszczędzać na benefitach? Ulgi w PIT i ZUS oraz ZFŚS w praktyce
Czekają Cię rozmowy z zarządem i udział w spotkaniach związanych z planowaniem przyszłorocznego budżetu? W tym roku może być inaczej – bez walki o każdą złotówkę, za to w poczuciu grania do jednej bramki!
⭐️Podsumowanie
Budżetowanie benefitów to gra zespołowa – HR stawia na rozwój i motywację pracowników, finanse na trzymanie funduszy w ryzach, a zarząd oczekuje konkretnych korzyści. Klucz? Przedstawienie benefitów jako inwestycji, która wspiera zaangażowanie, zamiast generować koszty. Rozważ produkty, które przynoszą realną wartość, jak karty Pluxee Prezent i Lunch, korzystne zarówno dla pracowników, jak i dla budżetu.