Wakacyjne akcje promocyjne. Czy warto je organizować?
29 Lipiec 2022
Narzędzia wsparcia sprzedaży w postaci akcji promocyjnych – konkursów, loterii, sprzedaży premiowej i programów lojalnościowych mogą znacząco przyczynić się do wzrostu wyników sprzedażowych oraz korzystnie wpłynąć na wizerunek marki. Czy wakacje to dobry czas, by je organizować? Dowiedz się, co stanowi klucz do sukcesu letniej akcji promocyjnej.
Statystycznie rzecz biorąc – akcje promocyjne w liczbach
Wśród Polaków nie brakuje sympatyków akcji promocyjnych – w badaniu „Nagrodomania, czyli promowanie przez nagradzanie” przeprowadzonym na zlecenie Pluxee (wcześniej Sodexo) niemal ¾ respondentów zadeklarowało udział w programie lojalnościowym, loterii lub konkursie w ciągu ostatniego roku. 69,9% badanych uczestniczyło w co najmniej jednym programie lojalnościowym. Niewiele mniejszą popularnością cieszyły się loterie – swego szczęścia spróbowało w nich 65,5% ankietowanych. Z kolei co piąty z respondentów wziął udział w konkursie.
Konsumenci chętnie angażują się w różnego rodzaju akcje promocyjne, a stosowanie narzędzi wsparcia sprzedaży w sektorze B2C deklaruje aż 57% firm. Jak więc wyróżnić się na tle tak dużej konkurencji? Przede wszystkim warto wyjść naprzeciw oczekiwaniom uczestników, czyli postawić na atrakcyjne nagrody – to największy motywator dla aż 63,4% respondentów.
Atrakcyjne nagrody, czyli jakie?
Można wznieść się na wyżyny kreatywności i wyróżnić oryginalnym pomysłem, jednak ten wysiłek zniweczyć może niedostosowany do odbiorcy katalog nagród.
W badaniu „Nagrodomania, czyli promowanie przez nagradzanie” 7 na 10 uczestników wskazało nagrodę pieniężną jako najbardziej pożądaną formę motywacji do wzięcia udziału w akcji. Trudno się dziwić, ten uniwersalny rodzaj nagrody daje nieograniczoną swobodę – pieniądze mogą być przeznaczone przez zwycięzcę na dowolny cel. Nagrody pieniężne stanowią również pośrednio motywator dla respondentów badania, którzy w akcji promocyjnej upatrują szansy na zaoszczędzenie i podreperowanie domowego budżetu.
Gotówka XXI wieku
82% respondentów, którzy uznali nagrody pieniężne za najbardziej atrakcyjne, opowiedziało się za dostarczeniem ich w formie cyfrowej – jako eVoucher, czy elektroniczną kartę przedpłaconą, np. w postaci wirtualnej karty podarunkowej Pluxee Nagroda (wcześniej wirtualnej karty premiowej Sodexo). To dobra wiadomość również dla organizatorów – nagrody w formie elektronicznej to oszczędność czasu i obniżenie budżetu związanego z magazynowaniem nagród rzeczowych i logistyką ich dostarczenia do zwycięzców.
Czy wakacje to dobra pora na akcję promocyjną?
Jak najbardziej! Wakacje to czas, kiedy każdemu przyda się dodatkowa gotówka. W letnich miesiącach czekają nas wydatki, które nie wchodzą w skład comiesięcznego budżetu domowego – wyjazd na długo wyczekiwany urlop czy zorganizowanie dzieciom czasu wolnego. To chwile, gdy nie chcemy z obawą spoglądać do portfela.
Ponadto słoneczne dni sprawiają, że mamy więcej energii do działania i z większym prawdopodobieństwem zaangażujemy się w nieszablonowe aktywności dla zabawy, np. w konkursy czy loterie. Wakacje to również czas, kiedy aktywniej szukamy sposobów na kreatywne spędzenie wolnych chwil, w które także możemy włączyć najmłodszych.
Wakacyjna akcja promocyjna na ostatnią chwilę?
Zasadność wakacyjnych akcji promocyjnych z nagrodami pieniężnymi jest oczywista. Ale czy organizatorzy są w stanie je przeprowadzić ad hoc, jeszcze w sezonie letnim? Choć loterie czy programy lojalnościowe wiążą się z wieloma obowiązkami, które powinien dopełnić organizator, to konkursy i sprzedaż premiową można przeprowadzić nawet na ostatnią chwilę!
Nagrody pieniężne Pluxee (wcześniej Sodexo) zdejmują ciężar związany z logistyką, czy magazynowaniem. Zamówione dzisiaj, zostaną dostarczone nawet w 24h. Pozostaje jeszcze kwestia regulaminu, który każdorazowo warto przygotować, aby zabezpieczyć interesy organizatora. W przypadku, gdy marka organizowała już podobną akcję, regulamin nie powinien być wyzwaniem. Można go szybko i prosto dopasować pod wakacyjny konkurs czy sprzedaż premiową. Jednak, gdy jest to pierwsza taka akcja, to… jego przygotowanie również nie stanowi problemu! Można w tym celu skorzystać z darmowych wzorów regulaminów, w których wystarczy uzupełnić dane we wskazanych miejscach i gotowe!
Wakacyjna akcja promocyjna krok po kroku
Niezależnie od typu akcji promocyjnej, o jej sukcesie lub porażce zadecydują decyzje podjęte już w fazie planowania. Warto więc podejść do organizacji systematycznie.
- Określ cel akcji promocyjnej – chcesz wypromować wprowadzany na rynek produkt, a może przyciągnąć nowych klientów?
- Zdefiniuj docelowego odbiorcę – określ jego wiek, płeć, wykształcenie i zainteresowania.
- Wyznacz budżet i dobierz nagrody – im bardziej uniwersalna nagroda, tym szersze grono potencjalnych uczestników akcji.
- Zadbaj o logistykę i komunikację – dostosuj kanały i sposób komunikacji do docelowego odbiorcy.
- Obsługuj zgłoszenia i utrzymuj kontakt z uczestnikami, również w przypadku ewentualnych reklamacji – zadbaj o to, by każda kwestia została rozpatrzona.
Pamiętaj o potrzebach konsumenta – spośród dziesiątek wakacyjnych działań promocyjnych z pewnością wybierze on taką akcję, która zaoferuje mu najatrakcyjniejsze nagrody.